piątek, 26 kwietnia

Pięć wystaw i konferencja

fot. Muzeum Narodowe w Poznaniu

Poznańskie Muzeum Narodowe znowu otwarte. Dyrekcja placówki przedstawiła program na rozpoczynający się rok. Kalendarz jest już pełen.

 Wystawy:

Jan Matejko “Stańczyk”, 1862. Własność i fot. MNP

Polska. Siła obrazu

14.03.2021 – 16.05.2021

Kuratorka : dr Maria Gołąb

Pierwsza odsłona wystawy, przygotowana przez kuratorów francuskich we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz z Instytutem Adama Mickiewicza, miała miejsce na przełomie 2019 i 2020 r. w Musée Louvre-Lens i opatrzona była tytułem: Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation (Polska 1840–1918. Malować ducha narodu. Jej warszawską i poznańską wersję zatytułowano Polska. Siła obrazu.

Celem wystawy jest ukazanie procesu kształtowania się w ciągu XIX wieku wspólnoty pamięci i wyobrażeń związanych z rozmaitymi przejawami polskiego ducha. Wielką rolę odegrały w tym dziele w ciągu całego XIX wieku sztuki piękne, przejmujące po romantycznych poetach zadania duchowego przywództwa narodu. Takie zadania sztuki kulminowały w dziele Jana Matejki, a jego obraz Upadek Polski (Reytan) otwiera ekspozycję.

Narracja wystawy porządkuje dzieła wokół idei, symboli i mitów uznanych za najważniejsze dla tamtej, ale i naszej rzeczywistości. Są tu obrazy niosące zapisy chwalebnej, polskiej historii, jest przypomnienie napoleońskiej epopei, są kompozycje utrwalające dramatyczną teraźniejszość Powstania Styczniowego. Jest rozległy zespół prac inspirowanych romantycznymi przeświadczeniami o duchowych wartościach ludu, są obrazy poświęcone toposowi szlacheckiego domu jako ostoi patriotyzmu, wreszcie dzieła rozkwitającego wtenczas pejzażowego gatunku sztuki, z jego szczególnym znamieniem – odnajdywania w rodzimym pejzażu symboli i znaków polskości.

Ta wielowątkowa wystawa pokazuje dzieła najważniejszych polskich malarzy tamtego wieku  należące do kanonu polskiej sztuki, m.in. Jana Matejki, Artura Grottgera, Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego, Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Jacka Malczewskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Witolda Wojtkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego. Znalazły się na niej także obrazy mniej znane z zasobów magazynowych, przede wszystkim z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.

Magdalena Abakanowicz, Abakan żółty, 1967. Własność i fot. MNP

Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi

20.06.2021 – 26.09.2021

Kuratorka: dr Anna Borowiec

Tytuł wystawy Jesteśmy strukturami włóknistymi nawiązuje do wpisanej w twórczość artystki refleksji nad kondycją współczesnego człowieka i jego związku z naturą.

Tkaniny, sznury, sizal, jutowe worki, z których powstawały prace, pozwalały ukazać porowatą, pokrytą siecią żył i mięśni strukturę ludzkiego ciała. Nić tworzyła materię rzeźbiarskiego wszechświata, stając się z biegiem lat znakiem rozpoznawczym tej twórczości. Wystawa stanowić będzie przegląd najważniejszych realizacji i zagadnień rozwijających się na przestrzeni lat, w tym dokumentów archiwalnych związanych z pracą twórczą i dydaktyczną Magdaleny Abakanowicz.

Wystawa stanowić będzie przegląd najważniejszych realizacji i zagadnień rozwijających się na przestrzeni lat w twórczości Magdaleny Abakanowicz. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt stojących figur różnej wysokości z cyklu Hurma oraz siedzące, skulone postaci z cyklu Plecy. Pokaz dopełniać będą obiekty rzeźbiarskie przedstawiające stojące i siedzące postaci ze zwierzęcymi głowami oraz Mutanty.

Wystawa zaplanowana została jako wydarzenie towarzyszące uroczystości  nadania imienia Magdaleny Abakanowicz Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu.

Bolesław Surałł, Polacy na Morze. Liga Morska i Rzeczna, 1930. Własność i fot. MNP

Polska nad Bałtykiem w plakacie dwudziestolecia międzywojennego

10. 2021 – 31. 12 2021  WIELKOPOLSKIE MUZEUM WOJSKOWE

Kuratorzy: dr Leszek Rościszewski, Irena Przymus

Wystawa poświęcona polskiemu plakatowi marynistycznemu okresu dwudziestolecia międzywojennego i lat powojennych, propagujących wydarzenia związane z marynarką wojenną oraz Funduszem Obrony Morskiej i Ligą.

Będą to plakaty z motywami okrętów i statków, sylwetek marynarzy obejmie muzealia ze zbiorów własnych, w tym Działu Plakatu i Designu MNP oraz wypożyczonych z muzeów Warszawy, Trójmiasta i Łodzi. Ekspozycja około 30 plakatów zilustruje ważne problemowe zagadnienia: powrót nad morze i obecność odrodzonego Państwa nad Bałtykiem, okres II wojny światowej oraz powtórne odzyskanie dostępu do morza w 1945 roku,  a także tematykę Ligii Morskiej i Kolonialnej .

Ekspozycję plakatów uzupełnią fotografie wielkoformatowe, wybrane obiekty ze zbiorów WMW: m. in.  bandera z okrętu podwodnego ORP „Orzeł” (zakupionego ze składek Funduszu Obrony Morskiej) oraz chorągiew Ligii Morskiej i Kolonialnej z Gniezna. Dodatkową atrakcją będzie pokaz fragmentów dwóch polskich filmów („Zew morza” z 1927 r. i „Rapsodia Bałtyku” z 1935 r.), ze scenami rozgrywającymi się na pokładach okrętów.

Sally Jaffe, Łęgi Dębińskie ok. 1904. fot. MNP

Poznański fotograf Sally Jaffé (1845-1920)

24.10.2021 – 23.01.2022    MUZEUM SZTUK UŻYTKOWYCH

Kuratorka: Ewa Hornowska

Urodzony w Poznaniu Sally Jaffé (1845-1920) był uznanym fotografem amatorem mającym na swym koncie udział w licznych prestiżowych wystawach fotograficznych w Europie, na których zdobywał nagrody i wyróżnienia.

Tworzył fotografie artystyczne i naukowe, dokumentował zabytki i utrwalał widoki różnych miast, nie tylko Poznania. Zajmował się też organizacją wystaw i był fundatorem nagród oraz wynalazcą. Inicjował wiele wydarzeń związanych z fotografią, był społecznikiem zasłużonym na polu kultury i dobroczynności. Współtworzył Towarzystwo Fotograficzne w Poznaniu, w którego władzach zasiadał do końca jego działalności.

Z dorobku Sally’ego Jaffégo ocalało niewiele, a on sam został całkowicie zapomniany. W zbiorach MNP zachowały się fotografie artystyczne, dokumentalne i widoki miasta. Kilkanaście odbitek posiada Biblioteka Uniwersytecka UAM. Odnalezione prace pozwalają stworzyć niewielką wystawę, a przedstawienie w katalogu zidentyfikowanych prac publikowanych w czasopismach fotograficznych – zarysowanie skali i zakresu jego twórczości.

Odtworzenie w miarę pełnego obrazu życia, działalności stowarzyszeniowej i społecznej oraz twórczości nietuzinkowego poznaniaka było możliwe dzięki przebadaniu rozproszonych materiałów ikonograficznych i źródeł historycznych, m.in. zachowanych fotografii, publikacji prasowych i dokumentów rodzinnych oraz akt osobowych.

Vilhelm Hammershoi, Wnętrze w Strandgade, Promień światła na podłodze, 1901. fot. MNP

Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza

21.11.2021 – 23.01.2022

Kuratorka: Martyna Łukasiewicz

Pierwsza w Polsce wystawa poświęcona jednemu z najważniejszych duńskich artystów przełomu XIX i XX wieku to dla wielu miłośników sztuki  będzie wielkim artystycznym odkryciem.

Celem wystawy jest stworzenie narracji o życiu i dziełach artysty. Główne części wystawy zostaną zbudowane wokół kluczowych motywów: charakterystycznych wnętrz – pustych lub z postacią kobiecą, krajobrazów i miejskich pejzaży, aktów a także portretów osób z kręgu rodziny.

Osobny rozdział wystawy poświęcony problematyce techniki artysty, przygotowywany zostanie wspólnie z The Center of Art Technologies Studies przy Statens Museum for Kunst w Kopenhadze. Ze względu na monograficzny charakter wystawy prezentacja obejmie również rzadko pokazywane akwarele i rysunki, a także fotografie będące dla Hammershøia autonomicznym medium twórczym.

Na wystawie pokazanych zostanie 40-50 dzieł najwyższej klasy, wypożyczonych  przede wszystkim z kolekcji Statens Museum for Kunst oraz Hirschsprung Collection w Kopenhadze i innych europejskich muzeów i kolekcji sztuki.

Konferencja:

Muzeum XXI wieku, W 100. lecie I Zjazdu Muzeów Polskich w Poznaniu,

12-14 października 2021 r.

W 1921 roku w gmachu Muzeum Wielkopolskiego (ówczesna nazwa Muzeum Narodowego  w Poznaniu) odbył się I Zjazd Delegatów Muzeów Historyczno-Artystycznych, który zgromadził najwybitniejszych muzeologów z Warszawy, Lwowa, Krakowa i Poznania. Zamierzano wówczas przedstawić najistotniejsze sprawy polskiego muzealnictwa w kontekście dopiero co odzyskanej niepodległości. Po upływie wieku od tamtych wydarzeń, w dniach od 12 do 14 października 2021 roku w Muzeum odbędzie się konferencja naukowa, przypominająca zjazd polskich muzeologów, których dzisiejsze Muzeum Narodowe czuje się spadkobiercą.

Głównym celem konferencji pt. Muzeum XXI wieku. W 100-lecie I Zjazdu Muzeów Polskich w Poznaniu jest próba prezentacji dorobku polskich muzeów w minionym stuleciu. Organizatorzy chcą zapytać w jakim stopniu udało się środowisku muzealników uporać z problemami, które postawili wiek temu ich wybitni poprzednicy – przywołanie ich nazwisk to zresztą istotny punkt sesji – a także zastanowić się jakie spraw wówczas podniesione są nadal aktualne.

Organizatorzy pragną zaznaczyć rolę, jaką odegrały w polskim muzealnictwie muzea wielkopolskie i postaci z nimi związane. Wreszcie last but not least w ostatniej odsłonie konferencji spróbują przedstawić wyzwania, przed którymi stoi polskie muzealnictwo u progu trzeciej dekady XXI wieku.

Przedsięwzięcie przygotowywane jest wspólnie z dwiema innymi wielkopolskimi instytucjami: Narodowym Muzeum Rolnictwa w Szreniawie oraz Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy,  współpracując także z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Narodowym Centrum Kultury.

Muzeum Narodowe pozostaje w kontakcie ze znaczącymi organizacjami muzealniczymi w Polsce. Do Rady Naukowej konferencji organizatorzy starali się zaprosić najwybitniejsze postaci współczesnego muzealnictwa w Polsce. Mają nadzieję, że Przewodnictwo Komitetu Honorowego konferencji obejmie Pan prof. Piotr Gliński, Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mik

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *