czwartek, 28 marca

Adela w Teatrze Muzycznym

Piątego lutego odbyła się premiera płyty “ADELA”  Aleksandra Dębicza i Łukasza Kuropaczewskiego, z gościnnym udziałem Jakuba Józefa Orlińskiego. Wkrótce ciąg dalszy.

Album ukazał się nakładem wytwórni Warner Classic. W listopadzie zeszłego roku Teatr Muzyczny w Poznaniu wyprodukował dwa teledyski promujące ten album – pierwszy z nich, stworzony do tytułowego utworu „Adela” został już oficjalnie zaprezentowany.

Premiera drugiego już niebawem. Koncert tej znakomitej trójki odbędzie się 8 marca o godzinie 20:30 na scenie Teatru Muzycznego w Poznaniu z okazji Dnia Kobiet.

Dębicz, Kuropaczewski i Orliński to artyści będący mistrzami w swoim fachu. Ich artystyczna działalność, mimo młodego wieku każdego z nich, wzbudza podziw i zachwyt. Ich wspólna płyta ciągu trzech pierwszych tygodni, jako jedyna płyta z muzyką klasyczną, trafiła do zestawienia TOP 50 najlepiej sprzedających się płyt w Polsce.

W kategorii TOP 100 bestsellerowych albumów z muzyką poważną, zajęła drugie miejsce. Powstałe na jej temat recenzje składają się z samych superlatyw, a wyczerpany już niemal w całości nakład mówi sam za siebie.

Zaprezentowany na płycie repertuar opiera się na niezwykle rzadko spotykanym duecie fortepianu z gitarą. Na trzech z dwunastu nagranych na płycie utworów, duetowi towarzyszy kontratenor.

Jak piszą o albumie sami Artyści: Wybraliśmy repertuar, który wychodzi ze światów muzyki fortepianowej i gitarowej, choć południowy duch, unoszący się nad większością utworów, może się bardziej kojarzyć z tradycją gitarową.

Aranżując utwory klasyczne, starałem się wydobyć nie tylko walory brzmieniowe obydwu instrumentów, ale także ich niepowtarzalną ekspresję oraz związki kulturowe. I tak np. słynną “Sonatę-Toccatę d-moll K. 141” Domenico Scarlattiego opracowałem w ten sposób, żeby wyeksponować jej hiszpańskie korzenie. „Domingo”, bo pod tym tytułem pojawia się na płycie, ma więc wyraźne cechy flamenco oraz warstwę improwizowaną.

Z kolei „Aranjuez Concerto BWV 1056” jest, jak sama nazwa wskazuje, połączeniem najsłynniejszego utworu na gitarę i orkiestrę, czyli „Concierto de Aranjuez” Joaquína Rodriga z “Koncertem klawesynowym/fortepianowym f-moll BWV 1056” Johanna Sebastiana Bacha. Tematy z drugich wolnych części tych dzieł przeplatają się tu na zasadzie filmowego montażu równoległego, a my zamieniamy się rolami – Łukasz prowadzi temat Bacha, a ja temat Rodriga. (…)

mik

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *